مقالات

آموزش نصب لوستر سقفی در منزل

آموزش نصب لوستر سقفی در منزل

طریقه نصب لوستر سقفی چگونه است؟

نصب لوستر کار سختی نیست و شما می‌توانید با خواندن و انجام گام به گام مراحل و نکاتی که در ادامه با آن آشنا می‌شوید، به راحتی لوستر منزل خود را نصب کنید.

راهنمای نصب لوستر

 راهنمای کامل نصب لوستر به صورت گام‌به‌گام

  • اول ایمنی! فیوز برق را قطع کنید.

قبل از شروع به نصب لوستر، فیوز برق را قطع کنید و از خطر برق گرفتگی احتمالی جلوگیری کنید. سپس به وسیله فازمتر از قطع بودن برق اطمینان حاصل کنید.

  • بررسی ستون مقاومت

بررسی کنید که تیر یا پایه (جایی که قصد دارید لوستر خود را آویزان کنید) می‌تواند وزن لوستر شما را تحمل کند. توجه داشته باشید اگر جعبه برقی مستقیماً بر روی تیر نصب شده باشد، باید بتواند حدودا ۲۳ کیلوگرم وزن را تحمل کند.

  • طول زنجیر را بررسی و درصورت نیاز آن را کوتاه کنید.

قبل از نصب لوستر به کمک چهارپایه در ارتفاع مناسب قرار بگیرید و طول زنجیر را متناسب با ارتفاع سقف تخمین بزنید. چون تولیدکنندگان لوستر، زنجیر لوسترها به‌طور پیش‌فرض بلندتر در نظر می‌گیرند تا برای سقف‌های بلند هم قابل استفاده باشد. درصورت بلند بودن طول زنجیر می‌توانید تعدادی از حلقه‌های زنجیر لوستر را به کمک انبردست جدا کنید.

  • نصب لوستر به قلاب

حال نوبت وصل کردن لوستر به قلاب سقف است. در صورت نبودن قلاب در سقف، اگر سقف منزل‌تان کاذب بود از قلاب‌های مخصوص آن بهره بگیرید و در صورت معمولی بودن سقف می‌توانید به راحتی توسط دریل سقف را سوراخ کرده و قلاب را نصب کنید. باتوجه به نیاز دریل به برق، تا حد امکان از قسمت دیگری از خانه برق مورد نیاز را تأمین کنید، اما در صودت مقدور نبودن این امر، در زمان سوراخ کردن سقف با دریل احتیاط کنید که به سیمی آسیب نزنید.

  • اتصال سیم‌های برق لوستر به سقف

متصل کردن سیم‌های برق لوستر به سقف از اهمیت بالایی برخوردار است و دقت بیش‌تری را می‌طلبد، چرا که در صورت اشتباه به محض روشن کردن کلید، برق فیوز قطع می‌شود. اتصال سیم‌های لوستر به سقف دو حالت دارد، دوپل و تک پل. تشخیص این‌که از کدام کلید استفاده کنید به تعداد لامپ و نوع لوستر شما بستگی دارد، در صورتی که لوستر شما دارای لامپ‌های زیادی باشد که برای روشنایی به تمام لامپ‌های آن نیاز ندارید، کلید دو پل پیشنهاد می‌شود. اما اگر لوستری دارید که تعداد شعله‌های آن کم است و برای تأمین روشنایی فضا به تمامی لامپ‌های آن نیاز دارید، از کلید یک پل استفاده کنید. دلیل تاکید بر این انتخاب که از چه کلیدی استفاده کنید، روش نصب متفاوت آن است.


بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب لامپ مناسب برای لوستر و روشنایی


نصب لوستر سقفی ۱.کلید دو پل

برای نصب لوستر با کلید دوپل به یک ترمینال سه‌تایی نیاز است. سه سیم برق در سقف وجود دارد که دو سیم فاز و دیگری سیم نول است. سیم‌های قرمز رنگ، سیم‌های فاز دارای برق هستند. حال باید هر سیم فاز لوستر را به سیم فاز در سقف وصل کنید و تک سیم باقی‌مانده را به سیم نول سقف متصل کنید.

۲.کلید یک پل

نصب لوستر سقفی یک پل آسان‌تر است. برای نصب لوستر با کلید یک پل، به ترمینال دوتایی نیاز است. دو سیم در سقف وجود دارد که یک سیم فاز و سیم دیگر نول است. سیم نول فاقد برق است و معمولا با رنگ آبی مشخص می‌شود. با وصل کردن فاز لوستر به فاز سقف و نول لوستر به نول سقف کار اتصال سیم‌ها تمام می‌شود.

  • نصب قطعه زنبقی جهت زیباسازی

برای پوشاندن سیم‌های برق، قطعه زنبقی شکلی انتهای لوستر را بالا بکشید و آن را با پیچ یا قطعه پلاستیکی مخصوص، ثابت کنید. در هرصورت دیده شدن سیم‌های برق لوستر جالب نخواهد بود و از زیبایی آن می‌کاهد.

  • نصب حباب‌ها و لامپ‌های لوستر

در این مرحله فیوز برق را وصل کنید و اگر با  روشن کردن کلید، لوستر روشن شد شما موفق به انجام درست تمامی مراحل شدید. روشن نشدن یک یا تعدادی از لامپ‌ها می‌تواند دو علت داشته باشد:

  1. لامپ‌های سوخته (گاهی ممکن است حتی لامپ‌های نو هم سوخته باشند.)
  2. انجام ندادن درست مراحل نصب لوستر (یک‌بار دیگر تمامی مراحل نصب را مرور کنید.)

جمع‌بندی

ما در این مقاله به توضیحات کامل در زمینه آموزش گام‌به‌گام نصب لوستر سقفی پرداختیم. اینک شما می‌توانید با انجام تمامی مراحل، لوستر منزل خود را نصب کنید. در هرصورت اگر در نصب لوستر شک دارید می‌توانید از نصاب‌های لوستر کمک بگیرید. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *