مقالات

لامپ هالوژن چیست؛ آشنایی با انواع آن + مزایا و معایب

لامپ هالوژن چیست؛ آشنایی با انواع آن + مزایا و معایب

لامپ هالوژن چیست؟

لامپ‌ هالوژن از انواع لامپ‌های رشته‌ای است که شامل یک رشته تنگستن در محیطی پر شده با مخلوط گاز بی‌اثر و کمی هالوژن مانند برم یا ید است. ترکیب گاز هالوژن و رشته تنگستن یک چرخه شیمیایی ایجاد می‌کند که تنگستن تبخیر شده را مجدد به رشته انتقال می‌دهد، به این طریق عمر آن را افزایش داده و وضوح محفظه را حفظ می‌کند. این امر همچنین نوری درخشان‌تر تولید می‌کند.

تاریخچه لامپ هالوژنی

از شروع ابداع لامپ‌های رشته‌ای، مهندسان در تکاپوی ساخت لامپی بودند که با مصرف انرژی کم و نور بالا، عمر طولانی‌تری هم داشته باشد. عمر لامپ با طول عمر یک رشته مشخص می‌شود و اگر تبخیر رشته کم شود، عمر لامپ افزایش می‌یابد.

المر فردریش و امِت وایلی در سال ۱۹۵۵، اولین لامپ‌های هالوژن‌ را در شرکت جنرال الکتریک ابداع کردند. البته قبل از این اشخاص، افراد دیگری هم برای ساخت لامپ‌های هالوژن تلاش کرده‌اند ولی موفق به جلوگیری از سیاه شدن حباب نشدند. اما فردریش دریافت که برای جلوگیری از سیاه شدن باید در اطرف تنگستن از کمی ید استفاده کند. در سال ۱۹۵۹ که لامپ‌های هالوژن روانه بازار شد. در دهه ۸۰ میلادی مهندسان به دنبال ارتقا کیفیت این لامپ بودند که نتیجه این تلاش‌ها سبک‌تر شدن لامپ‌های هالوژنی نسبت به نمونه قبلی خود بود. در آن زمان این لامپ‌ها در تامین روشنایی استودیوها، لامپ‌های مورد استفاده در خودروها و پروژکتورها استفاده داشت.

انواع لامپ های هالوژن

لامپ‌های هالوژن به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. لامپ‌های هالوژن LED
  2. لامپ‌های هالوژن COB
  3. لامپ‌های هالوژن SMD

لامپ هالوژن LED

LED نوعی از لامپ‌هایی است که برای روشنایی از دیود نورافشان بهره می‌گیرد. هنگامی که جریان الکتریکی به آن‌ها می‌رسد نور تولید می‌کنند. هرچه تعداد دیودها بیش‌تر باشد، نور بیش‌تری تولید می‌شود. لامپ‌های هالوژن LED با توجه به مصرف کم انرژی که دارند؛ نور با کیفیت و مناسبی تولید می‌کنند و در عین حال اشعه‌های مضری مانند UV و  IRتولید نمی‌کنند. به همین سبب یکی ازگزینه‌های خوب برای روشنایی خانه و دکوراسیون است.

لامپ هالوژن COB

 COBها هم مانند LEDها مصرف انرژی کم و تولید نور بالایی دارند و در دکوراسیون هم برای تزئین استفاده می‌شوند. لامپ‌های هالوژن COB  دارای چیپ‌های الکترونیکی نصب شده‌ روی برد هستند و نقطه‌ای نورانی نمایش می‌دهند، به همین جهت از بهترین گزینه‌ها برای لامپ‌های هالوژن سقفی توکار و کم مصرف به حساب می‌آیند.

لامپ هالوژن چیستلامپ‌هالوژن نوع SMD

در ساخت این نوع از LEDها از فناوری SMD استفاده شده است. این مدل از لامپ هالوژن دارای چند چیپ LED هستند که با سیم نازکی به هم متصل شده‌اند. لامپ هالوژنی SMD هم مانند دیگر لامپ‌های هالوژن، گرمای کم‌تر و نور بیش‌تری تولید می‌کند. از لامپ هالوژنی SMD به جهت قیمت مناسب و زیبایی در نورپردازی استفاده می‌شود.

مزایای لامپ هالوژنمزایای لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن هم مثل هر محصولی دارای مزایا و معایبی بوده، که دانستن این مزایا و معایب در کنار هم به تصمیم‌گیری در مورد استفاده کردن یا نکردن از آن‌ها را آسان می‌کند.

  1. کیفیت رنگ و نور بالا
  2. ابعاد کوچک و کاربرد منحصر به‌فرد
  3. قیمت مناسب با توجه به مصرف انرژی کم
  4. ضریب بهره نوری بالا
  5. طول عمر بالا
  6. توان نوری ثابت
  7. فشار داخلی بالای لامپ

بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب لامپ مناسب برای لوستر و روشنایی


معایب لامپ هالوژن

  1. حساسیت لامپ هالوژن‌ به چربی پوست که موجب کاهش عمر لامپ می‌شود.
  2. گاز سمی لامپ‌های هالوژن (در صورت شکستن برای مدتی مکان را ترک کنید.)
  3. در صورت انفجار لامپ، شیشه‌های خرد شده داغ به اطراف می‌پاشد. (جهت محافظت یک صفحه محافظ در قسمت بیرونی لامپ نصب کنید.)
  4. حرارت بالای سطح لامپ

تفاوت لامپ رشته‌ای و لامپ هالوژن چیست؟

  1. در لامپ هالوژنی علاوه بر گاز بی‌اثر از عنصر هالوژنی مانند برم یا ید استفاده می‌شود.
  2. طول عمر نسبتا بالای لامپ‌های هالوژنی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای
  3. روشنایی لامپ‌های هالوژنی تا ۲ برابر از لامپ‌های رشته‌ایی بیش‌تر است.
  4. مصرف بالای انرژی لامپ‌های رشته‌ای نسبت به لامپ‌های هالوژنی
  5. افت شار نوری زیاد لامپ‌های رشته‌ای به نسبت لامپ‌های هالوژنی
  6. سیاه شدن به مرور جدار داخلی لامپ‌های رشته‌ای به علت نبود گاز هالوژن و در نهایت کاهش شار نوری را سبب می‌شود. در مقابل گاز هالوژن به کار رفته در لامپ‌های هالوژنی، وظیفه یک چرخه شیمیایی را برعهده دارد. (این چرخه سبب ته نشین شدن مجدد تنگستن بخار شده روی سطح رشته می‌شود.) که این امر سبب تمیز ماندن جدار لامپ می‌شود.

از لامپ‌های هالوژن در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

  • دکوراسیون
  • جواهر فروشی‌ها
  • ساختمان‌های مسکونی
  • انواع فروشگاه‌ها
  • پرژکتورها
  • لامپ خودروها
  • لامپ‌های تزیینی

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع، کاربرد، معایب، مزایای لامپ‌های هالوژن و اهمیت انتخاب و خرید لامپ درست آشنا شدید. لامپ‌های هالوژنی علاوه بر داشتن صرفه اقتصادی و تولید نور مناسب و کافی، به دلیل داشتن انواع رنگی و زیبایی به طراحی دکوراسیون کمک کرده و بر زیبایی آن می‌افزاید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *