مقالات

چراغ آویز چیست؛ کاربرد آن و نحوه نصب

چراغ آویز چیست

چراغ‌‌ آویزها می‌توانند به نور عمومی اتاق اضافه شوند یا با هدف تزئینی، زیبایی دکوراسیون شما را دوچندان کنند. چراغ‌ آویزها یکی از بهترین گزینه‌ها برای آشپزخانه هستند. برای مثال در آشپزخانه خود، اگر به عنوان بخشی از فضای پیشخوان، جزیره یا شبه جزیره‌ای دارید که هیچ کابینت مسقفی ندارد، یک یا چند چراغ‌ آویز می‌تواند به اندازه مورد نیاز شما نور ایجاد کند بدون اینکه مزاحمتی برای محل کار شما ایجاد شود.

چراغ‌ آویز چیست؟

چراغ‌ آویز وسیله‌ای است که می‌توان با استفاده از سیم، زنجیر یا میله‌های فلزی به سقف نصب کرد یا به صورت جداگانه یا گروهی آویزان کرد تا طیف وسیعی از جلوه‌ها را ایجاد کند. چراغ‌ آویز نسبت به لوستر کم حجم‌تر و غالباً مقرون به صرفه‌تر است، همین امر سبب شده در انواع مختلف به یک انتخاب محبوب تبدیل شود.

کاربردهای انواع چراغ‌ آویز در دکوراسیون

چراغ‌‌ آویزها محبوبیت زیادی دارند، زیرا به شیوه‌های زیادی قابل استفاده است. برای نمونه می‌توان چند آویز را به صورت منسجم در چیدمان استفاده کرد. برخی از طراحان با روشی منحصر به فرد از آویز استفاده می‌کنند، بدین طریق که دو چراغ‌ آویز در دو طرف تخت آویزان می‌کنند تا به عنوان چراغ‌خواب کار کنند.

چراغ‌ آویزها را می‌توان به صورت مستقیم روی میزهای آشپزخانه و غذاخوری آویزان کرد. از آنجا که آن‌ها به طور معمول کوچک‌تر از لوسترها هستند، مهم است که به دقت به تعداد مورد نیاز برای روشن کردن مناسب فضا توجه کنید. چراغ‌ آویزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا کم‌ترین روشنایی را به سمت سقف منعکس کنند تا اتلاف نور کم‌تری داشته باشند.

چراغ‌ آویزها انواع مختلفی دارند و اغلب تولید کنندگان، آن‌ها را با مجموعه نام‌های خاص خود دسته‌بندی می‌کنند. ما مدل‌های مختلفی از این محصول را برای انتخاب در پرشین لایتینگ ارائه می‌دهیم. چراغ‌ آویزها در پرشین لایتینگ در سه دسته‌بندی تقسیم شده‌اند:

تاریخچه چراغ‌ آویز

تاریخچه چراغ‌ آویزها به یونان باستان بازمی‌گردد، جایی که قبلاً چربی‌ها و عطرهای حیوانی را در گلدان‌های سفالی با فتیله آویزان می‌کردند. در سالیان بعد اولین فانوس‌ها از سوختن روغن حیوانی ساخته شدند. با گذشت زمان بشر ساختار چراغ روشنایی را تغییر داد و در ساختار آن، موادی از قبیل ذغال‌سنگ و نفت را به کار گرفت. مخترعان انگلیسی در سال ۱۸۳۵ میلادی توانستند به وسیله جریان برق، برای مدتی نور ثابتی را دریافت کنند و در نهایت در سال ۱۸۸۰ اولین لامپ پایدار توسط ادیسون اختراع شد.


بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب بهترین چراغ آویز برای منزل


از سال ۱۹۲۰ دکوراسیون داخلی در روند زندگی و کار با استقبال عموم مواجه شد. طراحان و روانشناسان زیادی شروع به تحقیق در این زمینه کردند و کتب‌ بسیاری نگاشته شد، به دنبال آن صنعت روشنایی هم دچار تحول شد و چراغ‌هایی باشکوه و دکوری روانه بازار شد. سپس کمپانی ART DECO DESIGN در سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰، چراغ‌ آویز‌هایی در رنگبندی مختلف تولید کرد. این محصول با بخشیدن زیبایی چشم‌نواز به محیط به سرعت محبوب شدند.

چراغ‌ آویز چقدر نور تولید می‌کنند؟

برخلاف تصور، وات مقدار روشنایی لامپ نیست، بلکه وات انرژی است که لامپ برای تولید نور آن را مصرف می‌کند. به نور تولید شده توسط منبع نور “خروجی نور”یا “روشنایی” می‌گویند. هر منبع نور رشته‌ای، ال‌ ای‌ دی، هالوژنی و… میزان متفاوتی از نور تولید می‌کند. از لومن که واحد اندازه‌گیری میزان نور، منبع نور است، به‌عنوان معیار برای مقدار نور لازم برای فضا استفاده می‌شود.

اگر یک ال ‌ای ‌دی ۱۰ وات و یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰واتی هر دو ۱۵۰۰ لومن روشنایی تولید کنند، لامپ ال ‌ای ‌دی ۱۰واتی، ممکن است با عبارت معادل ۱۰۰ واتی تبلیغ یا معرفی شود. درنظر داشته باشید که نسبت لومن به وات ممکن است در واقعیت کمی متغیر باشد، حتی انواع ال‌ ای ‌دی‌ها هم از این نظر با یکدیگر تفاوت دارند.

هرچقدر میزان لومنی که یک لامپ در ازای مصرف هر وات، تولید می‌کند بیش‌تر باشد لامپ بهینه‌تر و کم مصرف‌تر خواهد بود.

چگونه می‌توان چراغ‌های آویز را نصب کرد؟

از موارد دیگری که هنگام انتخاب چراغ‌آویز باید در نظر بگیرید، سهولت نصب آن است. قبل از شروع هر‌نوع کار الکتریکی‌، مطمئن شوید که برق در جعبه مدار اصلی خاموش است. سوئیچ را با نوار مخصوص سیم‌کشی بپوشانید تا مطمئن شوید در حین کار دوباره روشن نمی‌شود. برای اطمینان از خاموش بودن برق قبل از لمس سیم برق، از فازمتر استفاده کنید. مراحل نصب چراغ آویز:

*همراه با عکس*

  1. فیکسچر مناسب انتخاب کنید.
  2. جعبه تقسیم را آماده کنید.
  3. براکت نصب را وصل کنید.
  4. ارتفاع سیم را تنظیم کنید.
  5. سیم ها را وصل کنید. (برای اطمینان از عدم اتصال فاز و نول از لنت برق استفاده کنید.)
  6. هنگام نصب درپوش جعبه اتصال، دقت داشته باشید سیم‌های مفتولی و مسی به بدنه اتصال پیدا نکند.
  7. در صورتی که چراغ‌آویز شما دارای سایه (حباب) بود از نصب درست آن اطمینان حاصل کنید.
  8. لامپ را متناسب با چراغ‌ آویز انتخاب کنید.

جمع‌بندی

با اطمینان الان با توجه به نکاتی که گفته شد، شناخت لازم در مورد انواع چراغ‌ آویز و کارکرد آن را کسب کردید. در هنگام خرید این محصول علاوه بر در نظرگرفتن معیارهایی همانند هماهنگی چراغ‌ آویز با دکوراسیون، ارتفاع سقف، کاربرد چراغ آویز، نصب آسان و میزان مصرف و روشنایی لازم، توجه داشته باشید که تمامی موارد گفته شده با خرید چراغ‌ آویز با کیفیت ساخت بالا تکمیل می‌شود. به همین جهت توصیه می‌شود برای خرید اینترنتی چراغ‌ آویز و دیدن مدل‌های جذاب چوبی، مدرن و کریستالی به همراه مقایسه انواع آن‌ها، به سایت پرشین لایتینگ مراجعه کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *