مقالات

۱۰ تا از گران قیمت‌ترین لوستر‌های لاکچری و آنتیک جهان

گران قیمت‌ترین لوستر‌های جهان

لوسترها همیشه یکی از نمادهای تجمل و زیبایی در معماری داخلی جهان به حساب می‌آمدند. چه شما طرفدار لوسترهای آنتیک و قدیمی باشید و چه طرفدار لوستر مدرن، حتما آن را برای زیبایی بخشیدن به فضای داخل منزل در نظر می‌گیرید. ولی همانطور که از اسم این مقاله پیداست قصد داریم ۱۰ تا از لوسترهای لاکچری جهان و داستانی که در پس این نمادهای با شکوه اشرافیت است را بررسی کنیم. این لوسترها از مرزهای مالی فراتر رفته و به شکل آثار هنری به فروش رسیده‌اند.

 

لوستر ایتالیایی قرن ۱۸

لوستر آبکاری طلای لاکچری

شماره ۱۰: لوسترهای ایتالیایی قرن ۱۸

در تاریخ ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۰ در مزایده‌ای خصوصی در شهر پاریس، یک جفت لوستر آبکاری طلای ایتالیایی با سنگ آویزهای کریستالی به قیمت ۶۷۷ هزار دلار حدود ۲ برابر ارزش واقعی آن به فروش رسید. قدمت این لوسترها به قرن ۱۸ میلادی و به شهر «جنوا» یکی از شهرهای سواحل شمال غربی ایتالیا بر‌می‌گردد. فروش این لوسترهای آنتیک در این مزایده بسیار رسانه‌ای شد؛ چرا که ارزش گزاری آنها بین ۲۰۱ تا ۳۳۵ هزار دلار بود.

 

لوستر برنزی ۳۲ شعله «پیر فیلیپ تومیر»

لوستر برنزی لاکچری

شماره ۹: لوستر برنزی ۳۲ شعله «پیر فیلیپ تومیر»

پیر فیلیپ تومیر، هنرمند مجسمه ساز فرانسوی بود که در سال‌های ۱۷۷۶ تا ۱۸۲۳ فعالیت می‌کرد. او به خاطر مجسمه‌های برنزی که در سبک لویی شانزدهم می‌ساخت شهرت داشت. او دارای سبک خاصی در طراحی وسایل تزیینی با برنز بود و به همین خاطر در تمام فرانسه و اروپا شهرت داشت، به طوری که بخشی از آثار وی در کاخ‌های سلطنتی و موزه لوور قرار دارند. این لوستر در ۵ نوامبر سال ۲۰۱۴ به مقدار ۶۹۱ هزار دلار ارزش گزاری شد. این اثر هنری توسط یک واسطه به قیمت ۹۴۰ هزار دلار خریداری و به قیمت ۱.۳ میلیون دلار فروخته شد.

 

لوستر برنز ۶ شعله «آندره چارلز بول»

لوستر برنز ۶ شعله لاکچری

شماره ۸: لوستر برنز ۶ شعله «آندره چارلز بول»

مشهورترین مبل ساز فرانسوی در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی آندره چارلز بول بود که به هنر طلا کوبی‌اش شناخته می‌شد. شکل شاخه‌های لوستر نشانگر سبکی‌ست که او در کارهای خود به وفور استفاده می‌کرده و سایز کوچک آن نشان می‌دهد که احتمالا برای فضای کتابخانه ساخته شده است. روی تمام قطعات این لوستر حرف «C» حک شده و به معنای این است که احتمالا بین سال‌های 1745 تا 1749 تعمیر و یا مجددا فروخته شده است؛ زیرا در آن سال‌ها پادشاه وقت فرانسه دستور داده بود تا تمامی لوازمی که از مس یا برنز ساخته شده‌اند، در هنگام فروش یا تعمیر شامل پرداخت مالیات بشوند. این لوستر که بین ۶۴۲ تا ۹۶۴ هزار دلار قیمت گزاری شده بود، به کلکسیون «ژان بلوش» کارخانه‌دار فرانسوی تعلق داشت. طی یک مزایده‌ در لندن، در تاریخ ۶ دسامبر سال ۲۰۱۲ به مبلغ ۷۷۳ هزار دلار به فروش رسید.

 

لوستر ۱۸ شعله نئو کلاسیک روسی

لوستر کلاسیک لاکچری

شماره ۷: لوستر ۱۸ شعله نئو کلاسیک روسی

این لوستر احتمالا در اواخر قرن 18 به دست «زوهان زخ» ساخته شده است. این اثر مربوط به «کاخ پاولوفسک» روسی و برای اتاق خواب ملکه «ماریا فئودوروفنا» است. جنس بدنه برنز آبکاری شده است و حکاکی‌های بسیار زیبایی دارد. هر شعله این لوستر با شمع روشن می‌شود و با کریستال‌های کشیده، شبیه به چاقو تزیین شده است. در پایین لوستر هم یک کاج برنزی نصب شده است. لوستری با شکوه و سلطنتی که بین ۲۷۱ تا ۴۰۶ هزار دلار ارزش گزاری شد. در نهایت در تاریخ ۱۷ نوابر سال ۲۰۱۰ به بالاترین قیمت یعنی ۸۱۵ هزار دلار در پاریس فروخته شد.

 

لوستر کریستالی روسی قرن ۱۹ میلادی

لوستر کریستالی لاکچری

شماره ۶: لوستر کریستالی روسی قرن ۱۹ میلادی

بخشی از کلکسیون طراح مد معروف «کارل لاگرفلد» سال ۲۰۰۰ میلادی در موناکو به فروش رسید که این لوستر بخشی از آن بود. این لوستر با شکوه که بدنه آن از جنس برنز است و با آویز‌های کریستالی تزیین شده، در حدود ۱۱۰ تا ۱۳۸ هزار دلار قیمت گزاری شده بود و در مزایده بی نظیری که برای آن برگزار شد، به مبلغ ۸۶۹ هزار دلار به فروش رسید.

 

لوستر بزرگ کریستالی با روکش برنز «آلبرتو برونی تدشی»

لوستر بزرگ کریستالی لاکچری

شماره ۵: لوستر بزرگ کریستالی با روکش برنز «آلبرتو برونی تدشی»

لوستر کلاسیک بسیار متفاوت از کلکسیون آلبرتو برونی تدشی، نزدیک به ۱ میلیون دلار فروخته شد! این شاهکار هنری که قدمت آن به سال ۱۸۳۰ میلادی برمی‌گردد، بین ۱۹۶ تا ۳۹۳ هزار دلار قیمت گزاری شده بود. بعد از تلاش‌های قانونی بسیار برای فروش این اثر، بلاخره در شهر لندن و به نفع «موسسه ویرجینو برونی تدشی» این لوستر به یک کلکسیونر ایتالیایی فروخته شد.

 

لوستر سلطنتی ناپلئون

لوستر سلطنتی لاکچری

شماره ۴: لوستر سلطنتی ناپلئون

این لوستر هم به کلکسیون آلبرتو برونی تدشی تعلق داشت و قدمت آن به سال ۱۸۱۲ برمی‌گردد. بر خلاف ارزشش که بین ۴۹۲ تا ۹۸۴ هزار دلار تخمین زده شده بود، در مزایده‌ای در پاریس به مبلغ ۱.۳ میلیون دلار خریداری شد. اطلاعات مشخصی از جنس بدنه آن در دسترس نیست ولی این لوستر کلاسیک، به نظر آبکاری طلا و با آویزهای کریستالی است.

 

سومین لوستر گران قیمت جهان

لوستر گران قیمت لاکچری

شماره ۳: سومین لوستر گران قیمت فروخته شده در جهان

طی مزایده‌ای تاریخی در شهر لندن،‌ این لوستر ۸ شعله برنزی، در تاریخ ۵ جولای سال ۲۰۰۶ رونمایی شد و بین ۱ میلیون تا ۱.۴۸ میلیون دلار ارزش گزاری شد. این شاهکار هنری که به خاطر ظرافت و زیبایی، به هنرمند فرانسوی «آندره چارلز بول» نسبت داده شده، در نهایت به مبلغ ۱.۴۷ خریداری شد.

 

لوستر کلکسیون «بارون د ردی»

کلکسیون لوستر لاکچری

شماره ۲: لوستر کلکسیون «بارون د ردی»

لوستر لاکچری «هتل لمبرت» پاریس که به کلکسیون بارون د ردی تعلق داشت، به مبلغ ۱.۷ میلیون دلار در مزایده‌ای در پاریس فروخته شد. دومین لوستر گران قیمت دنیا که قدمت آن به سال‌های ۱۷۴۵ تا ۱۷۴۹ برمی‌گردد، ارزش آن بین ۱.۳ تا ۲.۷ میلیون دلار برآورد شده است.

 

گران قیمت‌ترین لوستر جهان

گران قیمت‌ترین لوستر جهان

شماره ۱: گران قیمت‌ترین لوستر جهان

این لوستر که به دستور پادشاه جرج دوم، توسط «ویلیام کنت» طراحی و ساخته و ۶ دوره، از پدر به پسر و از برادر به برادر، دست به دست شده است. بالاترین مبلغی که تا به حال در هر مزایده‌ای برای یک لوستر پرداخت شده، برای لوستر سلطنتی «هانوور» آلمان به مبلغ ۹ میلیون دلار بوده. این لوستر ۸ شعله که کاملا از جنس نقره است، در ۷ جولای سال ۲۰۱۱ در مزایده‌ای خصوصی، در لندن به فروش رسید. تاجی یالای ستون این لوستر قرار دارد که نشان دهنده سلطنتی بودن آن است. ارزش این شاهکار هنری که قدمتش به سال ۱۷۳۶ بر می‌گردد، بین ۴ تا ۵.۷ میلیون دلار برآورد شده است.

لوسترهای قیمتی زیادی در جهان وجود دارند که شاید هنوز به مزایده گذاشته نشدند و این لیست تنها به بخشیست که توسط کلکسیونرها خرید و فروش شده. مهمترین چیزی از این مزایده‌ها مشخص می‌شود این است که همیشه لوسترها چیزی فراتر از وسیله‌ای برای روشنایی بودند، نمادهای از شکوه و تجمل که همیشه ارزشی بیشتر از ارزش مالی خود داشتند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *